lördag 15 september 2012

Min graviditet från start.

Hej på er!

Hoppas att allt är bra med er alla. Nu tänkte jag skriva ner lite om hur min graviditet har varit/är just nu osv. Hoppas att ni är intresserade av att läsa det bara! =)

Hur jag märkte att jag var gravid:
- Jag började misstänka att jag var gravid då min mens inte kom i tid, började ömma i brösten och sen kände jag att något inte stämde.
- Sen mådde jag även lite illa då och då, oftast vid lunch tid på jobbet. Så tjejerna på jobbet började ju misstänka att jag var gravid, men jag sa bara "nejdå det är säkert inte så".
Men så tjata några på jobbet på mig att jag var tvungen att ta ett gravtest, så jag fick sluta lite tidigare en dag för att åka ner och köpa det, sagt och gjort så gjorde jag ju det. Hade syrran med mig som stöd! Så hon var med när jag tog testet också!
Man ska ju egentligen ta testet på morgonen för bästa resultat, men jag tänkte att om jag är gravid så borde de visa nu också. Sen så var det två stycken test i ett paket, så jag hade ett till om detta inte skulle visa något...
Men det visade ganska snabbt att jag faktiskt var gravid... Jag blev jättechockad, började gråta och tänkte bara hur Linus skulle säga och reagera. Nu visste jag iaf...
Tyvärr fick jag ringa Linus och berätta då vi inte skulle ses på flera timmar den dagen, och jag kände att jag kunde inte gå runt där och veta och inte han, så jag ringde helt enkelt.
Linus blev jätte jätte chockad! Han fattade inte riktigt hur det hade gått till osv. Det tog ett tag för honom att smälta det (om han ens gjort det än)
Men det är inte så konstigt, jag har ju ändå gått med tanken att jag kanske är gravid, men Linus har ju inte alls tänkt något på det, så det var inte så konstigt att han blev chockad.

När jag tog testet:
- Den 13:e Juni.

Hur jag mådde i början av graviditeten:
- Inte så bra, jag spydde minst en gång om dagen. Spydde alltid vid lunch tid på jobbet! =/
Efter ett tag märkte jag att det var nog av äpplena vi åt som frukt på jobbet som jag mådde illa av och sen spydde! =/ Det tog dock ca två veckor att förstå det, men det blev iaf lite bättre av att jag slutade att äta det.
Jag som älskar äpplen! Men men, det var inte värt det att må så där dåligt! Så bara att hålla ut.
- Jag var väldigt trött i början. Kunde sova hela dagarna på helgerna osv. Kunde sitta upp på en stol på jobbet och nästan somna till flera gånger om dagen. Det var hemskt hur trött man kunde vara! =/

Inskrivningen på Mödravårdscentralen:
- Vi fick åka till Norrtälje vid inskrivningen då dom hade semesterstängt i Rimbo.
- Vi var där den 16:e Juli första gången.
- När vi var där fick jag ta stick i fingret (AJ!) väga mig, ta blodtryck, träffa barnmorskan, åka ner till Sjukhuset och ta blodprov ( AJAJAJ!)
Som ni kanske märker så är jag inte så glad i att ta en massa sprutor och så =/ Usch det är det värsta jag vet. Men man måste ju =/
Efter att jag tog blodprov så blev jag jätte snurrig och kände mig svimfärdig. Men det blev bättre när jag åt lite mat när jag kom till jobbet. =)

Mediciner jag måste äta nu under graviditeten:
- Proverna som jag lämnade visade att jag hade för lågt järnvärde och lågt värde på min sköldkörtel. Så nu äter jag järntabletter och tabletter för sköldkörteln. Åt först Niferex (järn) det är en kapsel tablett. I somras när jag skulle svälja den som varje kväll så fastnade den i halsen, jag kunde inte få ner den med någonting, så efter det vågade jag inte svälja den hel längre, så då sökte vi på internet om man kunde tömma ur innehållet och bara svälja ner det. Som tur var kunde man göra det. Så t.o.m idag så har jag gjort så! Men nu ska jag testa en annan järntablett vid namn Duroferon, som är en "vanlig" tablett. Sen äter jag även Levaxin som är för sköldkörteln.
- Så nu när jag äter Levaxin är jag inte lika trött längre! Jag är fortfarande tröttare än innan jag blev gravid, men inte lika som i början av graviditeten!
Jag kommer att få äta Levaxin en tid efter graviditeten också.
Sen måste jag även ta nya blodprov med jämna mellanrum! =/ Typiskt jag som är så rädd för sprutor. Men jag har inte så mycket val tyvärr.

Hur jag mår nu:
- Jättebra, som vanligt ungefär. Fortfarande lite trött, seg på morgonen och så. Men annars mår jag bra. Jag håller igång så mycket jag orkar, rider fortfarande och har även precis börjat att simma =) Ska försöka simma två gånger i veckan. Har bara varit nere en gång hittills, superskönt var det faktiskt =) Får ju även gå gratis nu när man är gravid, vilket är superbra! =)
- Det som är jobbigt är att jag har ont i min ena ljumske efter att jag rört på mig mycket, ridit osv. Det känns som träningsverk fast 10 gånger värre!
Annars mår jag bra, bara att njuta av det så länge som möjligt!

Jag hoppas att jag ska kunna rida länge till! =) Några veckor till borde jag klara iaf. Det läskigaste är om jag skulle ramla av, men jag kan inte gå och tänka så heller. Utan får rida lite försiktigare ist.
Min häst är ju som han är.... Så vågar inte hoppa längre, bara diken och så i skogen! Hoppade dock ett litet kryss i ridhuset i tisdags när jag var där, kunde inte motstå!! Är ju så grymt sugen på att åka och träna hoppning nu så det är sjukt! Typiskt när man inte kan =/ Får vänta några månader till innan jag kan göra det. Vill iaf hinna med några dressyrträningar innan jag slutar!
Som tur är har jag världens gulligaste Rebecca som ska rida Blue när jag inte orkar/kan längre! =) Det känns hur bra som helst. =)

Jag tror att jag har fått med det mesta av min graviditet! =) Om det är något mer ni undrar så får ni gärna fråga, jag svarar på allt =)

Nu ska jag inte skriva så mycket mer, stort tålamod till er som orkade läsa igenom allt =)
Ni får ha det super bra! =) Kramar


Jag v. 19+5.